Han blev felaktigt utpekad som terrorist och utsatt för en av Sveriges mest omfattande terroristjakter. Dokumentären Moderland är historien om ett svek och vägen vidare därefter.
I ett annat sammanhang är bilden på Moder Mothanna Magid inget särskilt. Ett stort och brett leende bakom halvtaskig kvalitet, tagen med en mobilkamera. Men uppblåst på kvällstidningarnas löpsedlar, under dagstidningarnas lystna rubriker om en svensk terrorist och på storbildskärmar som visade tv-kanalernas rapportering, får bilden ett groteskt drag. Den antogs vara tagen från en övervakningskamera. Det var mycket som antogs.
Moder Mothanna Magid kom som flykting från Irak 2015. Han tvingades fly sedan terrororganisationen IS intagit hans hemstad, Mosul. Moders hamnade i lilla Boliden utanför Skellefteå. Den 19 november 2015 greps han på order av Säpo, misstänkt för att tillhöra den organisation han flytt från.
Statsminister Stefan Löfven kallade gripandet “glädjande”.
– Säkerhetspolisens arbete är långsiktigt och mycket arbete återstår. Jag imponeras av snabbheten med vilken man har funnit och gripit den eftersökta, sa Löfven.
Löfven fick snart anledning att ångra det uttalandet. Säkerhetspolisen avskrev nästan omgående misstankarna mot Moder. På vilka grunder de gripit honom – och hur de kunnat göra ett så allvarligt misstag – är inte känt, förundersökningen är hemligstämplad.
En tidning – Norran – har bett Moder om ursäkt för sin rapportering. Övriga medier har enligt David Wikdahl inte sagt ett knyst.
– Media skötte det värdelöst. Att publicera den bilden, det var inte snyggt gjort, säger han.
Tillsammans med Jon Leck har David Wikdahl gjort filmen Moderland, som visades när Refugees Welcome Stockholm och Svenska Filminstitutet bjöd in till filmdag på Filmhuset i Stockholm. Moderland skildrar hur Moder Mothanna Magid orkat gå vidare efter att ha blivit felaktigt misstänkt och dömd i medierna.
– När det hände var det många människor som tittade på mig när jag gick förbi dem på gatan, men med tiden har de börjat glömma. Det är inga problem nu, säger Moder.
Efter gripandet krävde Moder svenska staten på 1 miljon kronor i skadestånd, men justitiekanslern ansåg att det räckte med 12000 kronor. I dokumentären får vi dessutom ta del av Moders oro för och väntan på besked om uppehållstillstånd (som han till slut beviljades) och hans rädsla när han inte lyckas få kontakt med familjen som är kvar i Mosul. Trots detta utstrålar Moderland och dess huvudperson hopp, snarare än hopplöshet. Ett rörande inslag gäller den bok Moder gjort tillsammans med vännen Andreas Nilsson, Så Lär Du Dig Arabiska På 7 Dagar.
Andreas Nilsson var en av de som tog kontakt med Moder efter terroranklagelserna. Med tiden blev de goda vänner.
– Det är visserligen Migrationsverket som sköter uppehållstillstånden. Men det är vi andra som måste prata med dem, bjuda in dem. Vi måste ta dem in i vår värld, säger Andreas.
Den bild som spreds i svenska medier – och som verkar ha varit betydande för Säpos agerande – är Moderlands mysterium. Moder och Andreas lyckas klura ut att bilden tagits hemma i Moders kök. Och Moder kommer på vid vilket tillfälle den är tagen. Nu har han sina misstankar om vem fotografen är, men eftersom han inte är helt säker vill han inte peka ut någon.
– Till skillnad från de svenska medierna, noterar David Wikdahl.
Text: Peter Ottsjö
Foto: Cecilia Nordstrand
Se fler bilder av fotograf Cecilia Nordstrand från dagen via Facebook!
Läs samtliga Peter Ottsjös artiklar från Film utan gränser här!
—
Refugees Welcome Stockholm, i samarbete med Svenska Filminstitutet, bjöd in till en heldag med film och samtal om hur man kan använda film för att påverka och nå ut med sin berättelse. Flykt, asyl, inkludering och mänskliga rättigheter stod i fokus den 28 oktober på Filmhuset.
En dag fylld av samtal med filmskapare, konstnärer, författare, jurister, journalister och aktivister. I foajén ställdes konst och fotografi ut – och böcker fanns till försäljning. I barnhörnan lät Historieberättarna barn och ungdomar göra sina egna stop motion-filmer.
Dagen var kostnadsfri och besökarna bjöds på lunch och fika. Varmt tack till Fazer som bidrog med filmgodis och Spendrups som stod för all dryck under dagen! Även ett varmt tack till Boulebar Rådhuset som bjöd på alkoholfria drinkar till kvällens avslutande mingel.